Δευτέρα, 29 Φεβρουαρίου 2016

«Περί Όνου Σκιάς» - Σκιαμαχίες του Φρήντριχ Ντύρενματ - Θέατρο Faust από 18 Μαρτίου


Το «Περί όνου σκιάς» είναι μια έξυπνη και διαχρονική πολιτική σάτιρα που πραγματεύεται με καυστικό τρόπο θέματα όπως η δικαιοσύνη, ο πολιτικός και θρησκευτικός φανατισμός, η ιδιωτική οικονομία, και η κοινωνική ανισότητα. Ο Ντύρενματ εμπνεύστηκε το έργο του, που αρχικά το προόριζε για το ραδιόφωνο, από τον συγγραφέα του 18ου αιώνα Κ.Μ. Βήλαντ και το μυθιστόρημά του «Η ιστορία των Αβδηριτών».
  • Η διαμάχη για τη σκιά ενός γαϊδάρου, γίνεται η αφορμή να εμπλακεί μία ολόκληρη πόλη σε εμφύλια σύγκρουση.

    Η υπόθεση του έργου διαδραματίζεται στα αρχαία Άβδηρα της Θράκης κατά την εποχή του Πελοποννησιακού Πολέμου. Όλα ξεκινούν όταν ο οδοντογιατρός Στρουθίωνας νοικιάζει έναν γάιδαρο από τον αγωγιάτη Άνθρακα για μια ιατρική επίσκεψη. Στη διαδρομή, ο οδοντογιατρός θέλησε να ξεκουραστεί στη σκιά του ζώου. Ο Άνθρακας, όμως, του ζητάει επιπλέον αμοιβή για τη χρήση της σκιάς. Ο ενοικιαστής αρνείται να πληρώσει και, στην προσπάθειά τους να βρει ο καθένας το δίκιο του, οδηγούνται σε δίκη, ενώ ο γάιδαρος κρατείται ως... πειστήριο. Οι δύο αντίδικοι κάνουν τα πάντα για να πάρουν με το μέρος τους τούς συμπολίτες τους και σύντομα όλη η πόλη συμπαρασύρεται στη διαμάχη για τη σκιά του συμπαθέστατου ζώου. Ο Άνθρακας από βίαιος μέθυσος γίνεται υπόδειγμα ηθικής συμπεριφοράς και αυτοανακηρύσσεται «ο λαός» ενώ οι θεσμοί γελοιοποιούνται: ιερείς προσπαθούν να επηρεάσουν την κοινή γνώμη και τους δικαστές, δικηγόροι εκμεταλλεύονται την αναταραχή για να πλουτίσουν, ένας έμπορος όπλων προσπαθεί να επεκτείνει τις επιχειρήσεις του και ο λαός χωρίζεται σε δύο παρατάξεις, του Γαϊδάρου και της Σκιάς.

    Ο Φρήντριχ Ντύρενματ (Friedrich Dürrenmatt) ήταν Ελβετός θεατρικός συγγραφέας, ένας από σημαντικότερους εκπρόσωπους της ανανέωσης του γερμανικού θεάτρου. Γιος προτεστάντη πάστορα, σπούδασε στα Πανεπιστήμια της Ζυρίχης και της Βέρνης. Επηρεασμένος από τον Μπρεχτ ως προς τις τεχνικές του, συνδυάζει το κωμικό με το τραγικό και στο έργο του κυριαρχεί το γκροτέσκο, το μακάβριο και το παράλογο. Έργο χαρακτηριστικό αυτής της τεχνικής και παγκοσμίως γνωστό «Η επίσκεψη της γηραιάς κυρίας». Εκτός από θεατρικά έργα ο Ντύρενματ έγραψε αστυνομικά μυθιστορήματα και κριτικά δοκίμια.

    Σκηνοθετικό σημείωμα

    Τα Άβδηρα, κάηκαν εξαιτίας της διαμάχης ενός οδοντογιατρού κι ενός αγωγιάτη για την σκιά ενός γαϊδάρου. Αυτή η ιστορία, όμως, θα μπορούσε να συμβαίνει σε οποιαδήποτε πόλη, οποιαδήποτε χρονική στιγμή. Μιλάει για την περιχαράκωση του καθενός στο δίκιο του, την αδιαφορία του για το δίκιο του άλλου, την άρνησή του για συμφιλίωση κι ομόνοια, με αποτέλεσμα την διαμάχη και την διχόνοια, που σκαλοπάτι-σκαλοπάτι οδηγεί στην ηθική κατάρρευση, τον φανατισμό, την βία και τον πόλεμο. Μια κοινωνία ανθίζει όταν υπάρχει ειρήνη και ειρήνη υπάρχει μόνο όταν υπάρχει δικαιοσύνη. Κοινωνίες χωρίς δικαιοσύνη είναι σαθρές, καταδικασμένες να αφανιστούν ακόμα και για μια ασήμαντη αφορμή, όπως είναι η σκιά ενός γαϊδάρου. Και βέβαια στο τέλος για όλα φταίει ο γάιδαρος -πάντα ψάχνουμε ένα εξιλαστήριο θύμα που θα πάρει από πάνω μας την ευθύνη των πράξεών μας.
    Κι έτσι αμετανόητοι θα ζούμε αέναα την ιστορία της καταστροφής των Αβδήρων.

    Συντελεστές:

    Μετάφραση: Γιάννης Γαζώνης
    Σκηνοθεσία: Κώστας Καζανάς , Σοφία Παναηλίδου
    Βοηθός σκηνοθέτη: Ευάνθη Αθανασιάδη
    Επιμέλεια Κίνησης: Μαργαρίτα Τρίκκα
    Σκηνικά-Κοστούμια: Ζωή Αρβανίτη
    Μουσική: Βαγγέλης Αυγέρης
    Σχεδιασμός Φωτισμών: Γιώργος Αγιαννίτης
    Φωτογραφίες: Παναγιώτης Γραμματικάκης
    Trailer: Κώστας Σταμούλης
    Σχεδιασμός αφίσας-προγράμματος: Ανδρέας Ζέης
    Επικοινωνία: Χρύσα Ματσαγκάνη


    Παίζουν: Ερνέστος Βουτσίνος, Νάντια Περιστεροπούλου, Τάσος Ράπτης, Σταύρος Σιούλης, Τάσος Σωτηράκης, Ευτυχία Φαναριώτη και φυσικά... ο Γάιδαρος!


    Info
    Θέατρο FAUST
    Καλαμιώτου 11 & Αθηναΐδος 12
    Τηλ.: 210 3234095

    Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Παρασκευή 21.00, Σάββατο 21.00
    (Οι παραστάσεις ξεκινούν στις 18 Μαρτίου 2016)

    Τιμή Εισιτηρίου: 12 Ε κανονικό, 8 Ε μειωμένο

Καλό μήνα!



Μάρτης

Κάποτε ζούσε σε μια πόλη ένας άντρας μοναχός. Την πόλη αυτή την έλεγαν Θ-ήττα γιατί φιλοξενούσε ανθρώπους νικημένους: Σε πολέμους, σε έρωτες και πάθη, σε τυχερά παιχνίδια… Μια μέρα –ή μάλλον νύχτα- καθόταν μπροστά στο τζάκι και κοιτούσε τις φλόγες χαμένος. Αν και αν και αν και αν… δεν θα έμενα εδώ, σκεφτόταν. Δεν πρόσεξε καθόλου τη μικρή νεράϊδα που γεννήθηκε μέσα από τις φλόγες. Δεν την ένιωσε όταν ακούμπησε στον ώμο του. Δεν την άκουσε όταν του ψιθύρισε στο αυτί. Σιγά –σιγά αποκοιμήθηκε. Η νεράιδα πέταξε πίσω στο τζάκι. Δεν ξαναφάνηκε ποτέ… 

Από το "Ημερολόγιο για να θυμάσαι ή να ξεχνάς" που κυκλοφόρησε από το περιοδικό "Εξώστης με ικόνες της Στεφανίας Βελδεμίρη και κείμενα του Κώστα Στοφόρου

Συγγραφείς στα θρανία - Μάθημα 2ον : Ιστορία




Το Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης, συνεχίζοντας για δεύερο μήνα τις παρουσιάσεις βιβλίων στο πλαίσιο του κύκλου «Συγγραφείς στα θρανία» σας καλεί να κουβεντιάσουμε με τρεις ξεχωριστούς συγγραφείς  που μέσα από τη μυθοπλασία και τα θέματά τους προσεγγίζουν διαφορετικές ιστορικές περιόδους προσφέροντας στα παιδιά πολύτιμες ιστορικές γνώσεις, συναρπάζοντας,  παράλληλα, με την αφήγησή τους.
Οι παρουσιάσεις/ συζητήσεις θα πραγματοποιηθούν τρεις Δευτέρες του Μαρτίου στις 7μμ στην αίθουσα εκδηλώσεων του Μουσείου (Τριπόδων 23 Πλάκα –Μετρό Ακρόπολη)

Είσοδος Ελεύθερη

Θα είναι κοντά μας:

-7 Μαρτίου Θάνος Κονδύλης, Μυστήριο στην αρχαία Αθήνα, εκδόσεις Μίνωας
-21 Μαρτίου Λίτσα Ψαραύτη, Η σπηλιά της γοργόνας, εκδόσεις Πατάκη
-28 Μαρτίου Αγγελική Δαρλάση, Όταν έφυγαν τ' αγάλματα, εκδόσεις Μεταίχμιο                                                                    
                                                                    ***
7 Μαρτίου
Μυστήριο στην αρχαία Αθήνα


421 π.Χ. Η Αθήνα έχει για λίγο ησυχάσει από τον Πελοποννησιακό Πόλεμο, όμως παράξενα πράγματα συμβαίνουν στην πόλη. Όλα ξεκινούν με μια κλοπή στη Βιβλιοθήκη. Ποιος να έκλεψε τα επίσημα κείμενα των Ομηρικών Επών, το πιο ιερό βιβλίο της πόλης; Ο Διογένης, μαθητής στο Γυμνάσιο και …τεμπελάκος –κεντρικός ήρωας της ιστορίας- υπήρξε αυτόπτης μάρτυρας της κλοπής και δεν μπορεί να ησυχάσει αν δεν ανακαλύψει την αλήθεια. Επιστρατεύει τον Λαέρτη και τον Λυσίμαχο, τους δυο φίλους του και αναλαμβάνουν δράση. Θα ζήσουν δύσκολες και επικίνδυνες στιγμές, θα υποστούν μπόλικες τιμωρίες, όμως θα συμβάλλουν ώστε να καταπνιγεί μια μεγάλη συνωμοσία. Ένα βιβλίο διασκεδαστικό για μικρούς και μεγάλους, που μας κάνει να δούμε από κοντά και να ζήσουμε ολοζώντανα την καθημερινότητα της αρχαίας Αθήνας.









21 Μαρτίου
Η σπηλιά της γοργόνας


Η σπηλιά μιας γοργόνας σ’ ένα νησί του Αιγαίου και μέσα της μια εκκλησιά φτιαγμένη από θαλασσινά βότσαλα... Μια μεγάλη αγάπη κι ένας μυστικός γάμος στη σπηλιά... Η γερόντισσα γιαγιά διηγείται στην εγγονή της την αληθινή ιστορία της οικογένειας όταν διώχτηκε από τη Σμύρνη, το 1922. Τα κατοπινά χρόνια στο νησί, οι περιπέτειες, οι αποκαλύψεις και τα γεγονότα που σημάδεψαν τη ζωή των ηρώων, του νησιού, αλλά κι ολόκληρης της Ελλάδας...
Το μυθιστόρημα της Λίτσας Ψαραύτη τιμήθηκε τόσο με το Κρατικό Βραβείο, όσο και με το Βραβείο του Κύκλου Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου. Η ιστορία παρουσιάζεται μέσα από τις αφηγήσεις των γυναικών της οικογένειας. Η Σάμος είναι ο τόπος όπου διαδραματίζεται το βιβλίο, αλλά είναι σαν μικρογραφία όλης της πρόσφατης ελληνικής ιστορίας. Η βαριά σκιά της πέφτει πάνω στις ζωές των ανθρώπων, που όμως συνεχίζουν να δίνουν τον δικό τους αγώνα. Τίποτε δεν εξωραΐζεται στο βιβλίο, που ωστόσο μας γεμίζει φως.



28 Μαρτίου
Όταν έφυγαν τ’ αγάλματα


Συναντάμε την Αγγελίνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, όταν ξεσπά ο πόλεμος το 1940 και οι αρχαιολόγοι αποφασίζουν να κρύψουν τα αγάλματα και τα πολύτιμα εκθέματα του Μουσείου για να μην καταστραφούν, αλλά και να μην πέσουν σε ξένα χέρια. Ξεκινώντας από μια πραγματική ιστορία, η Αγγελική Δαρλάση στο «Όταν έφυγαν τ’ αγάλματα» πλάθει ένα μυθιστόρημα με ξεχωριστή σημασία.
Γράφει η Άλκη Ζέη στον πρόλογό της:
«Για να μιλήσεις για σκληρά θέματα με τρυφερότητα, πρέπει να έχεις τόσο πολλή μέσα σου, που να σου περισσεύει, και η συγγραφέας αυτού του βιβλίου, φαίνεται πως διαθέτει άφθονη. Η ηρωίδα της με ανάπηρο το ένα χέρι –το κουλό, όπως την κοροϊδεύουν μερικά παιδιά, το καταραμένο, όπως το λέει η ίδια –ξεπερνάει την αναπηρία της με έναν μοναδικό τρόπο…»  Οι γονείς της δουλεύουν στο Μουσείο κι έτσι εκείνη παίζει ανάμεσα στα αγάλματα. Αρχίζει να μιλά μαζί τους. Και νιώθει να της ψιθυρίζουν όταν πάει να κρύψει το ανάπηρο χέρι να μην το κάνει γιατί «είναι σαν κι αυτά»

Πληροφορίες: Τριπόδων 23, Πλάκα, 10558, Αθήνα
Τηλ.:2103250341,  6937219160   info@ekedisy.gr

Κυριακή, 28 Φεβρουαρίου 2016

Τα κάναμε θάλασσα... (τα παραμύθια) -Ανταπόκριση από την Κρήτη



Ανταπόκριση από την Κρήτη για ένα βιβλίο στο οποίο έχω τη μεγάλη χαρά να συμμετέχω με ένα παραμύθι, "Το πείραμα της Πάντα" που εικονογράφησαν τα παιδιά από το Δημοτικό Σχολείο Αλίντων Λέρου.

Αντιγράφω:

“ Tα κάναμε θάλασσα… (τα παραμύθια)” …είναι ο τίτλος ενός βιβλίου που μόλις κυκλοφόρησε!
Σάββατο 27 Φεβρουαρίου 2016, ώρα 12.00, στα Παραμύθια του Σαββάτου, βιβλιοπωλείο "Δοκιμάκης"
...Και τα «Παραμύθια του Σαββάτου» γέμισαν με νεροϊστορίες!
Αφορμή ένα βιβλίο που μόλις κυκλοφόρησε :
«Τα κάναμε θάλασσα… (τα παραμύθια)». Ένα βιβλίο που έγραψαν άνθρωποι που λατρεύουν τα παραμύθια. 15 νέοι συγγραφείς που ανταμώσανε πριν λίγους μήνες σε ένα πανέμορφο νησί και το αποτέλεσμα της δουλειάς τους έγινε… βιβλίο!
Κι είπαμε 3 ιστορίες και 2 ποιήματα σήμερα...
Η Δήμητρα Καμπέλη διάβασε το ποίημα της Κλειώς Παπουτσάκη :Το γλυκό μας το νεράκι και την ιστορία της: «Που πας Σαχέντ; ».
Η Μαρία Μελεσσανάκη διάβασε τη δική της ιστορία «Μια χελώνα μια φορά »,
και η Ελένη Μπετεινάκη αφηγήθηκε τη δική της: «Το ταξίδι μιας χιονονιφάδας».
Η εκδήλωση έκλεισε με την μικρή Μελίνα που διάβασε με τρόπο ξεχωριστό το ποίημα της Ελένης Συλιβάνη :Ποιός έκρυψε το νερό!





Κι είναι όλα τα Παραμύθια της συλλογής ξεχωριστά ...κι εμείς χαρήκαμε πολύ για αυτήν την έκδοση, όλοι μας, παρόντες και απόντες λόγω απόστασης , όσοι γραψαμε για να βγεί τούο το αποτέλεσμα. Μα πιο πολύ χαρήκαμε που τούτο το βιβλίο, σας το κάνουμε ΔΩΡΟ αφού διανέμεται ΔΩΡΕΑΝ από το «Νήσων Περίπλους», Δίκτυο Αναπτυξιακών Εταιριών Νησιώτικης Ελλάδας.
Το βιβλίο χρηματοδοτήθηκε από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης ΕΓΤΑΑ).
Άλλο ένα ξεχωριστό Σαββατιάτικο πρωινό με κέφι, χαρά, παραμύθια, φαντασία και αγάπη μπόλικη!
Ίσαμε την άλλη φορά!
Δήμητρα σε ευχαριστούμε όλοι μας πολύ !






Φωτ :Graham Hodgetts

Σύντομα ελπίζουμε να παρουσιάσουμε το βιβλίο και στο Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης στην Αθήνα

Ένα συνέδριο για την Παιδεία με ξεχωριστή σημασία



1ο ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ

«Προγράμματα Σπουδών − Σχολικά εγχειρίδια:
από το παρελθόν στο παρόν και το μέλλον»

 

Το Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης του ΕΚΕΔΙΣΥ, η Παιδαγωγική Εταιρεία Ελλάδος και το PIERCE- Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος συνδιοργανώνουν το 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο με τίτλο «Προγράμματα Σπουδών − Σχολικά εγχειρίδια: Από το παρελθόν στο παρόν και το μέλλον».

Το Συνέδριο πραγματοποιείται υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων και της Ελληνικής Εθνικής Επιτροπής για την UNESCO.

Η τελετή έναρξης θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 4 Μαρτίου, στην Αίθουσα Εκδηλώσεων του Νέου Μουσείου Ακρόπολης,  από τις 18:00 έως τις 20:00. Οι εργασίες του θα συνεχιστούν στις 5 & 6 Μαρτίου στις εγκαταστάσεις του PIERCE ‒ Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος (Γραβιάς 6, Αγία Παρασκευή).

Συνδυάζοντας θεωρία και πράξη, στο πρόγραμμα του συνεδρίου περιλαμβάνονται καινοτόμα βιωματικά εργαστήρια, που διοργανώνονται σε συνεργασία με την Ελληνική Ένωση για την Προώθηση της Ρητορικής στην Εκπαίδευση και το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση.

Το πρόγραμμα του συνεδρίου απευθύνεται σε στελέχη της εκπαίδευσης, εκπαιδευτικούς όλων των ειδικοτήτων και βαθμίδων, φοιτητές παιδαγωγικών σχολών, εμψυχωτές ομάδων άτυπης εκπαίδευσης και σε όποιον ενδιαφέρεται για θέματα Παιδείας.
Ήδη οι συμμετοχές με εισηγήσεις έχουν ξεπεράσει τις 300 ενώ αναμένεται να παρακολουθήσουν τις εργασίες του Συνεδρίου περισσότεροι από 600 εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων.
Στο συνέδριο προσκεκλημένοι είναι Στελέχη του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, εκπρόσωποι του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής , Μέλη ΔΕΠ από τα Πανεπιστήμια όλης της χώρας και της Κύπρου ενώ συμμετέχουν με εισηγήσεις και ομιλίες Μέλη ΔΕΠ, Σχολικοί Σύμβουλοι, και εκπαιδευτικοί προσχολικής, δημοτικής και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Στο Συνέδριο θα παραστούν ακόμα και θα  χαιρετήσουν εκπρόσωποι των επιστημονικών και συνδικαλιστικών φορέων της εκπαίδευσης.
Σημαντική είναι η συμβολή του Συνεδρίου και στον Διάλογο για την Παιδεία αφού τα πορίσματά του θα μπορέσουν να αξιοποιηθούν και από τους αρμόδιους φορείς. 
Οι θεματικές ενότητες που θα απασχολήσουν το Συνέδριο είναι οι εξής:
1.            Αναλυτικά προγράμματα
2.            Σχολικά εγχειρίδια
3.            Διδακτική Μεθοδολογία
4.            Εκπαιδευτική Πολιτική
5.            Ιστορία της Παιδαγωγικής και της Εκπαίδευσης
6.            Εκπαιδευτικά Προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων
7.            Εκπαιδευτικά Προγράμματα Πολιτιστικών Φορέων και Μουσείων
8.            Μουσειοπαιδαγωγική

Στον ακόλουθο σύνδεσμο μπορείτε να δείτε το πλήρες πρόγραμμα του Συνεδρίου:


Πληροφορίες
Τριπόδων 23, Πλάκα, 10558, Αθήνα
Κινητό:  6937219160  σταθερό: 210 3250341
web.: http://www.ekedisy.gr/
email:info@ekedisy.gr
ekedisy@gmail.com

Παρασκευή, 26 Φεβρουαρίου 2016

Η Κούπα του Πτολεμαίου στον Ταύρο




"Η Κούπα του Πτολεμαίου είναι ένα καταπληκτικό βιβλίο γεμάτο περιπέτεια και μυστήριο. Ήταν φανταστικό. Ελπίζω κύριε Στοφόρε να γράψετε κι άλλα τέτοια φανταστικά βιβλία. Επίσης ελπίζω το επόμενό σας βιβλίο να είναι η συνέχεια της Κούπας με μια ακόμη περιπέτεια"

Όταν διαβάζεις τέτοια λόγια από ένα παιδί της 6ης Δημοτικού, γραμμένα σε μια πανέμορφη κάρτα, τότε τα δικά σου σχόλια είναι περιττά. Παίρνεις δύναμη να συνεχίσεις και νιώθεις ότι κάτι έκανες με τα γραπτά σου....

Η αλήθεια είναι ότι σήμερα, που πήγα στο 2ο Δημοτικό Σχολείο του Ταύρου και συνάντησα τα παιδιά της 5ης και της 6ης Δημοτικού που είχαν διαβάσει το βιβλίο με προτροπή των δασκάλων τους και είχαν δουλέψει πάνω σ' αυτό μέσα στην τάξη, η χαρά μου ήταν μεγάλη.

Τι ερωτήσεις ήταν αυτές! Καταλάβαινες ότι  τους έχει ξεφύγει τίποτα.

-Τι σας ενέπνευσε και δώσατε αυτό το τέλος στον Ράφτη και στη Ραφτοπούλα;
-Γιατί δείξατα τον φύλακα σαν καλό κι έπειτα σαν κακό;
-Γιατί δώσατε αυτό το τέλος στη Βιργινία και στον Δημήτρη (π.χ θα μπορούσε να σμίξει με τη Ζωή)
-Κατάγεστε από το Πόρτο Ράφτη;
-Είστε ευχαριστημένος με το αποτέλεσμα του βιβλίου;
-Τι λέει η γυναίκα σας που γράφετε;


Και σχόλια:

"Το αγαπημένο μου σημείο ήταν όταν τα παιδιά βουτούσαν από τους βράχους
Δεν μου άρεσε το σημείο που η Βιργινία έδιωξε τον Δημήτρη από κοντά της"


Γενικώς η συζήτηση ήταν καταπληκτική και πολύ πιο ενδιαφέρουσα απ' ότι όταν μιλάς με ενηλίκους!!!

Και βεβαίως κατασκευάστηκαν πολλές και όμορφες Κούπες!

 


Πέμπτη, 25 Φεβρουαρίου 2016

Η Αργυρώ Μουντάκη για την "Κούπα του Πτολεμαίου" στο fractal -Αναδημοσίευση



Στα ίχνη της Ιστορίας
Γράφει η Αργυρώ Μουντάκη //

Η κούπα του Πτολεμαίου,Περιπέτεια στο Πόρτο Ράφτη, Κώστας Στοφόρος, Ιπτάμενο Κάστρο, 2015, σελ. 132



Μία περιπέτεια μετουσιωμένη σε ένα βιβλίο. Μία περιπέτεια που δεν θα απογοητεύσει τους φίλους της περιπέτειας, είτε είναι μικροί, είτε μεγάλοι.
Στο Πόρτο Ράφτη, πολύ κοντά στην Αθήνα, σε ένα μέρος που δεν είναι στο ευρύ κοινό γνωστό για την ιστορικότητά του ή για κάποιον μύθο, εξελίσσονται περιπέτειες που κόβουν την ανάσα ακόμη και του ενήλικα αναγνώστη.
Μέσα από μία παρέα παιδιών, ο Κώστας Στοφόρος περιγράφει το Πόρτο Ράφτη ως ένα πολύ ιστορικό μέρος με πλήθος μύθους κάθε εποχής να ζωγραφίζουν το ιστορικό-μυθολογικό τοπίο της περιοχής: Από την εποχή του Μεγάλου Αλεξάνδρου και αργότερα της γενιάς των Πτολεμαίων μέχρι την σύγχρονη γερμανική κατοχή και αργότερα τις εξορίες των ντόπιων αριστερών στα ξερονήσια, το Πόρτο Ράφτη μοιάζει να είναι ένας πολύ ζωντανός τόπος με τη δράση του παρελθόντος αλλά και διάδραση με το παρόν.
Μια παρέα ετερόκλιτων παιδιών, γνωρίζονται κατά τις καλοκαιρινές τους διακοπές στο Πόρτο Ράφτη και μπαίνουν σε μία επικίνδυνη περιπέτεια προκειμένου να αποκαλύψουν μία σπείρα αρχαιοκάπηλων, που δρουν παράνομα και λαθραία. Η περιπέτεια εξελίσσεται άκρως επικίνδυνη και τα παιδιά εμπλέκονται σε καταστάσεις, που ξεπερνούν τις δυνάμεις τους. Γιατί ο συγγραφέας έμμεσα αλλά σαφώς μας επαναφέρει στον ρεαλισμό, στην αληθινή ζωή, σε αυτήν, που πολλές φορές τα βιβλία και η λογοτεχνία δεν επαναφέρουν τα παιδιά, αφήνοντάς τα να πιστεύουν ότι ζουν σε έναν παραμυθένιο, μαγικό κόσμο, που αυτά ωσάν σούπερ ήρωες μπορούν να κάνουν τα πάντα. Ο συγγραφέας εδώ –που μάλλον ο γονεϊκός του ρόλος έπαιξε ευεργετικά το ρόλο του- ξεκαθαρίζει στα παιδιά ότι έχουν φαντασία, τόλμη, επιμονή, εφευρετικότητα και ικανότητες, αλλά η συμβολή των μεγάλων στις δράσεις τους είναι απαραίτητη. Και είναι απαραίτητη.
Με πλήθος ιστορικών στοιχείων, τα οποία λειτουργούν και σαν εφαλτήρια έρευνας, ο συγγραφέας μας παρακινεί να ερευνήσουμε περισσότερο για όσα περιγράφει και εξιστορεί μέσα στο βιβλίο. Το υλικό, πλούσιο και ενδιαφέρον, δεν κουράζει, αλλά είναι ακριβώς «τόσο…όσο..» προκειμένου να μας ενεργοποιήσει να συζητήσουμε, να αναρωτηθούμε, να ερευνήσουμε. Το βασικό ιστορικό θέμα, «Η κούπα του Πτολεμαίου», θα μπορούσε να αποτελέσει ένα πολύ ενδιαφέρον θέμα για project στη σχολική τάξη και σε συνδυασμό με το βιβλίο, θα μπορούσε να απασχολήσει δημιουργικά τους μαθητές για πολλές ώρες μαθήματος και έρευνας.
Αλλά πέραν όλων των διδακτικών, παιδαγωγικών, εκπαιδευτικών προσεγγίσεων που αναφέρθηκαν, πρόκειται για ένα πολύ διασκεδαστικό και ενδιαφέρον βιβλίο, που προσωπικά θεωρώ ότι είναι το πρώτο και σημαντικότερο χαρακτηριστικό, έναυσμα για να κρατήσει στα χέρια του το παιδί ένα λογοτεχνικό βιβλίο.
Με ένα πολύ καλλιτεχνικό εξώφυλλο, που αποτυπώνει το μυστήριο του βιβλίου, ο Κώστας Στοφόρος ολοκληρώνει το έργο του σε ένα τέλειο αποτέλεσμα. Επίσης πολύ ωραίο και προσεγμένο βιβλίο ως έκδοση-εκτύπωση.
Περιμένοντας τη συνέχεια με αγωνία!!!