Πέμπτη 9 Μαΐου 2019

Από τη λογοτεχνία στα παιχνίδια εναλλακτικής πραγματικότητας: προϋποθέσεις, κριτήρια και περιορισμοί του μετασχηματιστικού σχεδιασμού στον Κώδικα της Λέρου του Κ. Στοφόρου


Στο πλαίσιο του 4ου Πανελληνίου Συνεδρίου με τίτλο "Εκπαίδευση στον 21ο αιώνα: Σχολείο και Πολιτισμός" που ξεκινά αύριο τις εργασίες του με την τελετή έναρξης (Κολλέγιο Αθηνών, 6μμ) και συνδιοργανώνεται από το Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης του ΕΚΕΔΙΣΥ, η Παιδαγωγική Εταιρεία Ελλάδος και το Κολλέγιο Αθηνών υπό την Αιγίδα του Προέδρου της Δημοκρατίας, θα παρουσιαστεί και μια εισήγηση για τον "Κώδικα της Λέρου"!

Μεγάλη τιμή και χαρά καθώς και η προσέγγιση είναι εξαιρετικά πρωτότυπη, ενώ οι εισηγητές δυο καταξιωμένοι επιστήμονες και εκπαιδευτικοί που ασχολήθηκαν εις βάθος με αυτό το μυθιστόρημα:

Ο Κωνσταντίνος Μαλαφάντης Καθηγητής Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Πρόεδρος της Παιδαγωγικής Εταιρείας Ελλάδος και η Ευαγγελία Μουλά,  φιλόλογος στη Δευτεροβάθµια εκπαίδευση µε µεταπτυχιακές σπουδές και διδακτορικό στην παιδική λογοτεχνία


Το θέμα είναι:

Από τη λογοτεχνία στα παιχνίδια εναλλακτικής πραγματικότητας: προϋποθέσεις, κριτήρια και περιορισμοί του μετασχηματιστικού σχεδιασμού στον Κώδικα της Λέρου του Κ. Στοφόρου

Περίληψη


Την τελευταία δεκαετία έχουν πολλαπλασιαστεί οι έρευνες που αφορούν στις αναγνωστικές συνήθειες των νέων, και μάλιστα στο διάβασμα με σκοπό την απόλαυση, στις οποίες παρατηρείται μια αρνητική συσχέτιση της λογοτεχνικής ανάγνωσης με την ανάδυση και κυριαρχία των ηλεκτρονικών περιβαλλόντων και του διαδικτύου.

Οι νέες τεχνολογίες παρόλα αυτά, διανοίγουν νέες προοπτικές στη δημιουργία, διάδοση και πρόσληψη της λογοτεχνίας, καθώς ολοένα και περισσότερο η αφηγηματική πράξη μεταφέρεται στα ψηφιακά περιβάλλοντα. Από τις έντυπες αφηγήσεις με στοιχεία διαδικτυακής αισθητικής μέχρι τις πολυμεσικές, υπερκειμενικές αφηγήσεις αρχίζει να καθιερώνεται μια ανατρεπτικά καινούρια φιλοσοφία της ανάγνωσης, ουσιαστικά διαδραστική, κατά την οποία, όρος sine qua non είναι ο αποδέκτης να συμμετέχει ουσιαστικά στη διαμόρφωση της ιστορίας και να ρυθμίζει τον τρόπο και τους ρυθμούς πρόσληψής της. 

Μια σχετικά νέα κατηγορία αφήγησης, «διάχυτης», διαμεσικής και παιγνιώδους, που αναπτύσσεται σε online διαδραστικά περιβάλλοντα, αλλά αξιοποιεί και μεθόδους επικοινωνίας του πραγματικού κόσμου, είναι τα παιχνίδια εναλλακτικής πραγματικότητας, των οποίων η δημοτικότητα αυξάνεται σταθερά. Αυτά διακρίνονται σε πέντε βασικές κατηγορίες, μεταξύ των οποίων και τα εκπαιδευτικά. 

Με δεδομένο ότι η λογοτεχνία αποτελεί διδασκόμενο αντικείμενο και ότι στους πρωτεύοντες στόχους του αναλυτικού προγράμματος του μαθήματος συγκαταλέγεται η καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας, η οποία σήμερα υπολείπεται, ο μετασχηματισμός ενός λογοτεχνικού βιβλίου σε παιχνίδι εναλλακτικής πραγματικότητας, αποτελεί πρόκληση και ταυτόχρονα μια πιθανή υπόσχεση για την ενίσχυση της θετικής ανταπόκρισης των νέων στη λογοτεχνία. 

Αυτό συμβαίνει διότι προϋποθέσεις των αφηγηματικών αυτών παιχνιδιών είναι η διαδραστικότητα, η συνεργασία, η δημιουργικότητα, η επίλυση προβλήματος και η ελεύθερη έκφραση των συμμετεχόντων, στοιχεία που συμβάλουν στην τόνωση του ενδιαφέροντος για παρακολούθηση της αφήγησης έως και στην εμβύθιση στον μυθοπλαστικό κόσμο, ανάλογα με τον βαθμό εμπλοκής σε αυτόν. 

Ανάλογα, παράλληλα οφέλη από τη συμμετοχή στο αφηγηματικό παιχνίδι είναι η απόκτηση δεξιοτήτων ψηφιακού, πληροφοριακού και μεσικού γραμματισμού. 

Η παρούσα ανακοίνωση ασχολείται με θέματα σχεδιασμού, κριτήρια και προϋποθέσεις, καθώς και με εγγενείς περιορισμούς του εγχειρήματος, μέσα από την εφαρμογή της μετασχηματιστικής διαδικασίας στον Κώδικα της Λέρου του Κώστα Στοφόρου. 

Για τον μετασχηματισμό ακολουθείται ένα τετραμερές μοντέλο παρέμβασης στο λογοτεχνικό κείμενο, το οποίο συνυφαίνει τα γνωστικά προαπαιτούμενα του λογοτεχνικού κειμένου ως μαθήματος με τις επιδιωκόμενες συνιστώσες της εμβύθισης, της αλληλεπίδρασης και του αναστοχασμού, ενώ αξιοποιούνται ποικίλα διαθέσιμα εργαλεία web 02, τεχνολογίες στιγματοθέτησης, εφαρμογές σε κινητά τηλέφωνα, επικοινωνιακά μέσα της καθημερινότητας, καθώς και ο φυσικός χώρος.

"Λογοτεχνία και δημιουργική γραφή", Σάββατο, 11.30 στην Αίθουσα 5 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου