Εκπληκτικές κινηματογραφικές εμπειρίες μας περιμένουν στο 11ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας
Το 11ο ΦΠΚΑ, με αφορμή τα εκατό χρόνια από τη γέννησή του, τιμά τη μυθική προσωπικότητα του Βιάν με μια επιλογή από ντοκιμαντέρ, κινηματογραφικές διασκευές των έργων του και μικρού μήκους ταινίες. Το πρόσφατο ντοκιμαντέρ “Το Σινεμά του Μπορίς Βιάν” αφηγείται την αγάπη του για τον κινηματογράφο. Το 1968, ο Σαρλ Μπελμόν τόλμησε να διασκευάσει το μυθιστόρημα “Ο Αφρός των Ημερών”, μια παραμυθένια ιστορία αγάπης του καταλήγει σε τραγωδία, αποδίδοντας, όχι ακριβώς πιστά αλλά με αγάπη, τόσο το πνεύμα του Μάη του ‘68 όσο και το φανταστικό σύμπαν του Βιάν. Το 2013, ο Μισέλ Γκοντρί θα επανέλθει στο ίδιο μυθιστόρημα με μια περισσότερο πιστή αλλά πιο μεταμοντέρνα και εφευρετική διασκευή, ενώ η αγάπη του για τον Βιάν αποτυπώνεται και στην αυτοσχέδια μικρού μήκους ταινία του κινουμένων σχεδίων. Το 2015 δημιουργείται η συλλογή “Rue des Ravissantes” [“Κορίτσια Του Δρόμου Της Νύχτας”], από την οποία προβάλλονται 5 αξιοσημείωτες μικρού μήκους ταινίες, μεταφορές από νέους σκηνοθέτες, αδημοσίευτων σεναρίων του Βιάν. Τέλος, προβάλλεται η θρυλική ταινία του Ροζέ Βαντίμ “Επικίνδυνες Σχέσεις” στην οποία ο Βιάν υποδύεται έναν φίλο του ολέθριου ζευγαριού.
Επιλογή ταινιών, προγραμματισμός: Όλια Βερροιοπούλου
Εισαγωγικό κείμενο: Ιουλία Μέρμηγκα
Το αφιέρωμα περιλαμβάνει 5 ενότητες:
Η Αθήνα του 1930: από την οπερέτα στην οθόνη ➔ Οι Απάχηδες των Αθηνών
Παρουσιάζεται η πρώτη “ηχητική και άδουσα” ταινία του πρώιμου ελληνικού κινηματογράφου, “Οι Απάχηδες Των Αθηνών” (1930) του Δημήτρη Γαζιάδη.
Κυρίες, Στον Παράδεισο Τώρα ➔ Ατιμασμένη Παρθένα | Έκστασις | Το Καροτσάκι | Στον Παράδεισο Των Γυναικών
Όπως το συνεχές πηγαινέλα ανάμεσα στην κόλαση και τον παράδεισο, αυτή η ενότητα παρουσιάζει φιγούρες γυναικείων χαρακτήρων που αγωνίζονται για την ανεξαρτησία και την ευτυχία τους, μέσω της ιστορίας του κινηματογράφου, από την εποχή του βωβού έως την αρχή του ήχου και από το κλασικό Χόλιγουντ μέχρι το νέο κύμα της δεκαετίας του '60.
Οπουδήποτε αλλού, πέραν του κόσμου ➔ Η Φιλοξενία μας | Ικαρία XB 1 | Φαντάζεσαι τον Ροβινσώνα
Με αναφορά σε ένα ποίημα του Μποντλέρ, η ενότητα 3 ταινιών είναι αφιερωμένη στη διαφυγή, στο ταξίδι, και στο να είναι κανείς εντός του εαυτού του, σε έναν άγριο, όμορφο, κενό κόσμο ή σύμπαν.
Μεξικανικό Νουάρ ➔ Ο Εξολοθρευτής Άγγελος | Δυο Καλόγεροι
Ένα γοτθικό όραμα με “νουάρ” και κλειστοφοβικές ατμόσφαιρες, σε δύο ταινίες αντιπροσωπευτικές του είδους στο Μεξικό.
Μεταμεσονύκτια Ταινία ➔ Πρόσωπα του Σατανά
Παραδοσιακά, οι μεταμεσονύκτιες ταινίες παίζονταν στα σινεμά πολύ αργά το βράδυ κρυμμένες από ένα μεγαλύτερο κοινό, λόγω του περιεχομένου τους, το οποίο θα μπορούσε να ήταν είτε ανατρεπτικό, βίαιο και τρομακτικό, είτε θα μπορούσε να είχε τη γεύση των μη λογοκριμένων ταινιών Β προβολής. Η φετινή επιλογή επικεντρώνεται στον μεγάλο Ιταλό, δεξιοτέχνη τέτοιων παράξενων και τρομερών ταινιών, τον Μάριο Μπάβα.
Επιμέλεια, προγραμματισμός, εισαγωγικό κείμενο: Σελίν Ρουιβό (ανεξάρτητη ειδήμονας στην αποκατάσταση φιλμ)
Οι ταινίες θα βρίσκονται διαθέσιμες για όλη τη διάρκεια του φεστιβάλ (16-26.10.2020) στη διεύθυνση online.tainiothiki.gr και η ενοικίασή τους θα είναι δωρεάν. Ωστόσο, αντίστοιχα με την φυσική μας αίθουσα, θα υπάρχει συγκεκριμένος αριθμός (μηδενικών) εισιτήριων για κάθε ταινία.
Πιο συγκεκριμένα:
- Επισκεπτόμενοι τη διεύθυνση online.tainiothiki.grθα δείτε όλες τις ταινίες, τα προγράμματα και τα αφιερώματα του 11ου ΦΠΚΑ. Για να ξεκινήσετε να παρακολουθείτε ταινίες, θα εγγράφεστε ως χρήστες (Create account), δημιουργώντας ένα username και password με το email σας. Στη συνέχεια μπορείτε να παραμείνετε συνδεδεμένοι (Signed-in) για όσο χρονικό διάστημα θέλετε.
- Για να δείτε μία ταινία που σας ενδιαφέρει, θα πατήσετε το κουμπί της Ενοικίασης (Rent) με μηδενικό κόστος και θα ακολουθήσετε τα βήματα που εμφανίζονται στην οθόνη, δηλαδή την επιβεβαίωση της ενοικίασης. Μπορείτε επίσης να δημιουργήσετε λίστα με τις ταινίες που σας ενδιαφέρουν για μελλοντική θέαση (Add to my list).
- Με την ενοικίαση της ταινίας, μπορείτε πλέον να πατήσετε κατευθείαν Aναπαραγωγή (Play now). Επιπλέον θα σας έρθει email στη διεύθυνση που δηλώσατε με το αποδεικτικό της ενοικίασης και το link της ταινίας, σε περίπτωση που θέλετε να την παρακολουθήσετε αργότερα.
- Αφού ξεκινήσετε να βλέπετε την ταινία, θα έχετε στη διάθεσή σας συγκεκριμένο χρονικό διάστημα για την παρακολούθησή της. Εάν δεν την παρακολουθήσετε εντός αυτού του διαστήματος, θα πρέπει να επαναλάβετε τη διαδικασία ενοικίασης, εφόσον βέβαια η ταινία είναι ακόμη διαθέσιμη και υπάρχουν "θέσεις".
Αναλυτικές πληροφορίες θα υπάρχουν αναρτημένες εντός της πλατφόρμας.
Το 11ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας
Μέσα στην περίοδο της πανδημίας, τέθηκαν κρίσιμα ζητήματα που αφορούν το μέλλον της κινούμενης εικόνας, των κινηματογραφικών φεστιβάλ και των αρχείων. Με καινούργιους και επείγοντες όρους τίθεται ξανά το ζήτημα κατά πόσο η τέχνη μπορεί να αλλάξει την ανθρώπινη μοίρα.
Φέτος, το πρόγραμμα του Διεθνούς Διαγωνιστικού περιλαμβάνει 9 ταινίες καθιερωμένων αλλά και πρωτοεμφανιζόμενων δημιουργών, που σε πολλές περιπτώσεις ακροβατούν ανάμεσα στη μυθοπλασία και στο ντοκιμαντέρ, αξιοποιούν αρχειακό υλικό και καταβυθίζονται σε απωθημένες συλλογικές και προσωπικές μνήμες - από τις Φιλιππίνες, την Κούβα, την Αυστρία, το Ισραήλ, τη Γαλλία, τις Η.Π.Α., την Ισπανία, το Μεξικό, την Κίνα, την Αργεντινή και τον Καναδά.
Από μια περισσότερο πολιτική σκοπιά, στον απόηχο του κινήματος Black Lives Matter, στο πρόγραμμα Από τον Πρώιμο στον Ανεξάρτητο Αφροαμερικανικό Κινηματογράφο: 1920-1989, οι 18 ταινίες Αφροαμερικανών σκιαγραφούν την πορεία του μαύρου κινηματογράφου στην Αμερική. Στο αφιέρωμα Πολίτες του Κινηματογράφου: Βιενέ Ρενέ & Χου Τζίε παρουσιάζονται ντοκιμαντέρ και ταινίες του σινολόγου Ρενέ Βιενέ, που χρησιμοποιεί εικόνες από δημοφιλείς και προπαγανδιστικές ταινίες αλλά και αποσπάσματα από λόγους του Μάο για να αποκαλύψει τα εγκλήματα του μαοϊσμού, καθώς και ντοκιμαντέρ του χαράκτη και συνεπή πατριώτη Χου Τζίε που ακολουθεί παρεμφερή πορεία. Το αφιέρωμα Τζέιν Γκαμπριέλ: Μαρτυρίες του 20ου αιώνα παρουσιάζει ντοκιμαντέρ της βραβευμένης βρετανής δημοσιογράφου και κινηματογραφίστριας, η οποία με την τριλογία της για τον ελληνικό εμφύλιο ενόχλησε το βρετανικό κατεστημένο, αλλά συνέχισε να γυρίζει ντοκιμαντέρ που δίνουν φωνή στους αόρατους και στους κατατρεγμένους.
Στο πλαίσιο της κινηματογραφοφιλίας, το πρόγραμμα Αποκατεστημένες και Υπέροχες, φέρνει 9 ταινίες σταθμούς στην ιστορία του παγκόσμιου κινηματογράφου, ενώ η πρόσφατα αποκατεστημένη ταινία “Οι Απάχηδες των Αθηνών” θα προβληθεί για πρώτη φορά διαδικτυακά στην Ελλάδα.
Επίσης παρουσιάζονται αφιερώματα σε σημαντικούς παλιότερους και νεότερους δημιουργούς, όπως Οταρ Ιοσελιάνι: Ένας Κινηματογραφιστής Κότσυφας, με μια επιλογή ταινιών του γαλλο-γεωργιανού δημιουργού και Τα Δυο Πρόσωπα του Ντενί Κοτέ, με ταινίες και ντοκιμαντέρ του αγαπητού, στους φεστιβαλικούς κύκλους, πολυσχιδή καναδού σκηνοθέτη που καταγράφει ανθρώπους στα όρια τους. Με το αφιέρωμα, Μπορίς Βιάν: Κινηματογραφικά Όνειρα, γιορτάζουμε τα 100 χρόνια από τη γέννηση του ονειροπόλου και πολυτάλαντου γάλλου συγγραφέα και τζαζ μουσικού.
Από τον πειραματικό, εικαστικό και ανεξάρτητο κινηματογράφο, παρουσιάζουμε τα αφιερώματα: Μπρους Μπέιλι: Ο Θορώ της Δυτικής Ακτής, με ταινίες του γκουρού του αμερικανικού πειραματικού φιλμ·Ο Περιπλανώμενος Άντριου Κέτινγκ, ο οποίος περιηγείται στα τοπία και στους μύθους της Βρετανίας·Μπερτράν Μαντικό: Αισθητηριακές Μαγγανείες,με μικρού και μεσαίου μήκους ταινίες του γάλλου κουήρ κινηματογραφιστή, καθώς καιτις τρεις τελευταίες ταινίες του αμερικανού Χάρμονι Κορίν στο Χάρμονι ο Ανάρμοστος. Επίσης, στο πρόγραμμα Μερικοί Το Προτιμούν Μικρό παρουσιάζονται βραβευμένες ελληνικές και ξένες ταινίες μικρού μήκους.
Στο πρόγραμμα Ελληνικός Κινηματογράφος του Φανταστικού παρουσιάζονται ταινίες βετεράνων δημιουργών του Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου, αλλά και σύγχρονων σκηνοθετών. Τέλος, το πρόγραμμα στον Σύγχρονο Πορτογαλικό Κινηματογράφο δείχνει τον δυναμισμό της πορτογαλικής κινηματογραφικής παραγωγής.
Το 11ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας πραγματοποιείται, διαδικτυακά και δωρεάν, στο πλαίσιο του Π.Ε.Π. Αττικής (2014-20) με τη συγχρηματοδότηση του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης.
Θα ήθελα να ευχαριστήσω την Υπουργό Πολιτισμού, κυρία Λίνα Μενδώνη, και τον Γενικό Γραμματέα Σύγχρονου Πολιτισμού, κύριο Νικόλα Γιατρομανωλάκη· την Περιφέρεια Αττικής και τα στελέχη της Διαχειριστικής Αρχής· την Πρεσβεία της Πορτογαλίας στην Ελλάδα και ειδικά τον Σύμβουλο και Προϊστάμενο του Προξενικού Τμήματος, κύριο Ζοάο Ρικάρντο Μέντες, καθώς και το Ινστιτούτο Καμόες· τον Ακόλουθο Οπτικοακουστικών στο Γαλλικό Ινστιτούτο, κύριο Θοδωρή Κουτσαύτη· την εταιρεία Authorwave, χορηγό του βραβείου του Διεθνούς Διαγωνιστικού και ιδιαίτερα τον κύριο Πάνο Μπίσδα. Τέλος,το Δ.Σ. και τους εργαζόμενους της Ταινιοθήκης, τους εργαζόμενους στο ΕΣΠΑ, τους συνεργάτες και βέβαια όλους τους προγραμματιστές και τους επιμελητές των αφιερωμάτων του 11ου ΦΠΚΑ.
Μαρία Κομνηνού
Διευθύντρια του 11ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου