Τετάρτη 27 Σεπτεμβρίου 2023

Στιγμές από το Φεστιβάλ Αστυνομικής Λογοτεχνίας στη Σάμο

«…Είναι οι μέρες που μ’ αρέσει να βγαίνω έξω και να πηγαίνω στα «Ταμπάκικα». Να ψάχνω μέσα στα μισοερειπωμένα κτήρια να  ανακαλύψω ιστορίες. Ο ήχος του ανέμου που μπαίνει από τα ανοιχτά παράθυρα και με μεταφέρει σε άλλες εποχές, πιο γκρίζες. Και τότε αυτά, δειλά στην αρχή, αρχίζουν να μιλάνε. Για πρίγκιπες και χαμένους έρωτες. Για ζωές που έμειναν μισές, για χαμένες πατρίδες. Ποιος είπε ότι τα κτήρια δεν έχουν φωνή;»

Αγγελική Τριανταφύλλου «Ο τόπος μέσα μου»

Είναι σα να ξεκινάω από το τέλος. Από το κείμενο μιας έκδοσης που τιτλοφορείται «Στον κήπο της βιβλιοθήκης»

Πριν από μια εβδομάδα βρέθηκα στη Σάμο στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αστυνομικής Λογοτεχνίας Agatha κι είχα την ευκαιρία να πραγματοποιήσω δράσεις τόσο στο Καρλόβασι όσο και στο Βαθύ με τη συνεργασία της Δημόσιας Ιστορικής Κεντρικής Βιβλιοθήκης Σάμου.

Έτσι ήρθε στα χέρια μου η έκδοση αυτή του Κέντρου Πρόληψης και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας Π.Ε. Σάμου «Φάρος» σε συνεργασία με τον ΟΚΑΝΑ -αποτέλεσμα 15 συναντήσεων που πραγματοποιήθηκαν στη Βιβλιοθήκη του Πανεπιστημίου στο Καρλόβασι.

Όπως αναφέρει στον πρόλογό της η Δέσποινα Τσουβαλά, Ψυχολόγος -Επιστημονικά Υπεύθυνη του «Φάρου», «μέσα από επιλεγμένα λογοτεχνικά κείμενα και ποιήματα, μέσα από αποσπάσματα ταινιών, τα μέλη της ομάδας συνομίλησαν με το μέσα τους, τα ωραία και τα δύσκολα της ζωής τους, μοιράστηκαν, ακούμπησαν, φρόντισαν και φροντίστηκαν, οραματίστηκαν, εμπνεύσθηκαν, δημιούργησαν».

Συντονιστής της ομάδας ήταν ο θεολόγος- κοινωνιολόγος Αλέξανδρος Σταθακιός.

Γυρίζω όμως στο Φεστιβάλ που ήδη από το αεροδρόμιο αναχώρησης αποτέλεσε μια εμπειρία ξεχωριστή καθώς βρέθηκα συνταξιδιώτης με τον Μίνωα Ευσταθιάδη και τον Πέτρο Μάρκαρη και φυσικά συζητήσαμε για αστυνομική λογοτεχνία.

Στο αεροδρόμιο μας περίμεναν οι άνθρωποι της Βιβλιοθήκης. Εκεί αποχωρίστηκα από τους άλλους συγγραφείς και με τον Αντιδήμαρχο Δυτικής Σάμου Γιώργο Διακοσταμάτη πήγαμε στο Καρλόβασι, ακολουθώντας αυτή τη διαδρομή που με είχε μαγέψει κι ήταν ένας από τους λόγους που με έκαναν να αγαπήσω τη Σάμο και να περάσω πέντε καλοκαίρια εκεί.

Στο Καρλόβασι με περίμεναν οι αγαπημένοι φίλοι από τα -πολύ- παλιά, Μαρία Πρεσβέλου και Θανάσης Παπακωνσταντίνου.

Φυσικά φύγαμε βολίδα για μπάνιο στο Ποτάμι. Η βουτιά εκεί ήταν ένα ταξίδι στον χρόνο…

Μετά ήπιαμε το πρώτο «Σαμαινάκι» με συνοδεία εκλεκτών μεζέδων στο «Ποτάμι». Το γλυκό δεν πρόλαβα καν να το φωτογραφίσω!

Μετά περπάτησα -άλλο ταξίδι στον χρόνο- στην περιοχή όπου θα πραγματοποιούσαμε το επόμενο πρωινό τον περίπατο μυστηρίου με θέμα «Έγκλημα στο Βυρσοδεψείο». Δυστυχώς ο σεισμός του 2020 ρήμαξε πολλά από τα ιστορικά κτίρια και πολλές διαδρομές είχαν κλείσει λόγω επικινδυνότητας.

Πάντως είδα το υπέροχο ηλιοβασίλεμα από την «καρέκλα του Ρίτσου». Ένα είδος μνημείου, αλλά όχι η πραγματική καρέκλα που είχε φτιάξει ο ποιητής για να βλέπει αυτή τη μαγική στιγμή στο Καρλόβασι και να γράφει «τι όμορφο λιόγερμα θεέ μου»

Το βράδυ τριγύρισα στο Νέο Καρλόβασι και καταλήξαμε για φαγητό στην πλατεία.

Το πρωί από νωρίς στο πόδι, επανέλαβα τη διαδρομή κρύβοντας σημειώματα και αντικείμενα.

Στο ραντεβού μας στις 10 πλήθος κόσμου. Μαζί μας ο Διευθυντής της Βιβλιοθήκης Μανώλης Πυργιώτης, βασικός συντελεστής της επιτυχίας του Φεστιβάλ, αλλά και η Έρη Ρίτσου που πρωταγωνίστησε στον περίπατο.

Μαζί μας πολλοί φίλοι από το Σώμα Ελληνικού Οδηγισμού (ΣΕΟ ΤΤ Καρλοβασίων)

Τα βρήκαμε όλα και καταλήξαμε στο Μουσείο Βυρσοδεψίας, έναν υπέροχο χώρο, όπου ολοκληρώσαμε την έρευνά μας μαθαίνοντας και στοιχεία για την ιστορία των «ταμπάκικων» που έφεραν μεγάλο πλούτο στην πόλη.

Παράλληλα η εμπνεύστρια του Φεστιβάλ Ιωάννα Πετρίδου ήταν εκεί με βιβλία και αντικείμενα.

Πολύτιμη η βοήθεια της υπαλλήλου του Δήμου Καρλοβάσου Θεοδώρας Κορκοτίδου.

Στη συνέχεια χωριστήκαμε σε τρεις ομάδες και η κάθε μια έφτιαξε τη δική της αστυνομική ιστορία. Διασκεδάσαμε απίστευτα, ειδικά με την επινόηση ενός ονόματος νέας συγγραφέως αστυνομικής λογοτεχνίας: Γαϊδουραγκάθα Αχρήστη!

Στη συνέχεια πήραμε τον δρόμο για το Βαθύ με την Ιωάννα, αλλά μια μεγάλη στάση στην παραλία Τσάμπου μας οδήγησε σε βουτιές σε μια υπέροχη θάλασσα και στην ανακάλυψη μιας «κρυφής» παραλίας. Βότσαλα γέμισαν την τσάντα μου…

Στο Βαθύ, μια ανάσα με …ψητές σαρδέλες και συνάντηση με την Άννα Εκλεμέ και την Εβίτα Πανυτσίδου δυο εκπαιδευτικούς αποσπασμένες στη Βιβλιοθήκη που με βοήθησαν να χαράξουμε τη διαδρομή για τον περίπατο της Κυριακής με τίτλο «Έγκλημα στη Βιβλιοθήκη». Αν βλέπατε πως τις αγκάλιαζαν τα παιδιά που συναντούσαμε στον δρόμο, θα καταλαβαίνατε πολλά!

Ανακάλυψα κι εγώ τόπους που θυμόμουν αλλιώς και είδα πόσο το Βαθύ έχει βελτιωθεί ως πόλη.

Ακολούθησε βραδινή εκδήλωση στη Βιβλιοθήκη. Για να γίνουν όλα δούλεψε όλη η ομάδα της Βιβλιοθήκης:

Μανώλης Πυργιώτης (διευθυντής) και εκτός από τις προαναφερθείσες Λίτσα Τρικηριώτου και Ευρυδίκη Βασιλειά.

Η Ομάδα της Βιβλιοθήκης: Dream Team!

Έλενα Χουσνή και Μίνωας Ευσταθιάδης σε εξαιρετικό διάλογο για τα βιβλία του και την αστυνομική λογοτεχνία. Πλήθος κόσμου, ενδιαφέρουσες ερωτήσεις, συζήτηση υψηλού επιπέδου.

Φυσικά ακολούθησε φαγητό στην πλατεία υπό το βλέμμα του Λιονταριού και μπαράκι πλάι στη θάλασσα με απίστευτες συζητήσεις ως αργά.

Το πρωί πάλι κρύβαμε σημειώματα και αντικείμενα. Στις 10 ο κήπος της Βιβλιοθήκης είχε γεμίσει παιδιά και ξεκινάμε τη δράση. Γέλια και χαμός. Από τους ικανότατους ντετέκτιβ δεν ξεφεύγει τίποτα!Και πολλά παιδιά από το Σώμα Ελληνικού Οδηγισμού (ΣΕΟ ΤΤ Βαθέος Σάμου)

Από τα κλου η επίσκεψή μας στο καφέ -μεζεδοπωλείο του Δημοτικού Κήπου. Η Μαίρη Βακέντη που εργάζεται εκεί απεδείχθη κι αυτή μεγάλο ταλέντο κρύβοντας σε ένα τάβλι το «κλειδί του μυστηρίου»!

Στη συνέχεια κι αφού βρήκαμε και κάτι δολάρια σε μια τράπεζα επιστρέψαμε στη Βιβλιοθήκη, όπου χωριστήκαμε σε τέσσερις ομάδες που διέπρεψαν πραγματικά, δημιουργώντας και παίζοντας αστυνομικές ιστορίες που τα είχαν όλα!

Η ζέστη ήταν καλοκαιρινή και έτσι μετά τη δράση τραβήξαμε για το Κοκκάρι και τα «Μικρά Λεμονάκια», από τις πιο όμορφες παραλίες που έχω δει. Επίγειος Παράδεισος. Οι εικόνες τα λένε όλα.

Κι εκεί γευθήκαμε και γνήσια, υπέροχη, ιταλική πίτσα!

Το βραδάκι πάλι στον κήπο της Βιβλιοθήκης συζητήσαμε με τον συγγραφέα Γιάννη Ράγκο και την Έλενα Χουσνή για αληθινά εγκλήματα -true crime- και αστυνομική λογοτεχνία. Μαζί μας ο Χρίστος Λάνδρος φιλόλογος και ερευνητής που αφηγήθηκε με μοναδικό τρόπο εγκλήματα που έχουν γίνει στη Σάμο. Απίθανος αφηγητής!

Είχαμε και συνοδεία μουσικής και τραγουδιών εμπνευσμένων από διάφορα εγκλήματα… από την Άννα Λουκαδάκη και τον Βαγγέλη Μαλάκη. Εξαιρετικοί από τη «Κακούργα πεθερά», μέχρι τον «Μενούση»!

Ωστόσο το βράδυ πάλι βρεθήκαμε στο καφέ-μεζεδοπωλείο του Δημοτικού Κήπου, όπου απολαύσαμε μεζέδες εξαιρετικούς και Πλατανιώτικο μοσχάτο.

Το βράδυ μπαράκι και ιστορίες της Αφρικής από τον Μίνωα Ευσταθιάδη.

Το άλλο μεσημέρι, πριν την οριστική αναχώρηση από το νησί πρόλαβα να επισκεφθώ το αρχαιολογικό μουσείο και να θαυμάσω τον περίφημο Κούρο…

ΥΓ1. Έχασα την εκδήλωση για τις «Καρυάτιδες» του Πέτρου Μάρκαρη που όλοι είπαν πως ήταν κάτι μοναδικό, καθώς βρισκόμουν στο Καρλόβασι…

ΥΓ2. Θερμές ευχαριστίες σε όλους όσοι συνέβαλαν σε αυτό το μοναδικό τριήμερο!