Παρασκευή 18 Οκτωβρίου 2013

Σεμινάριο για παιδαγωγούς, ψυχολόγους, γονείς και υποψήφιους …παραμυθάδες


To literature.gr σας προσκαλεί στο Σεμινάριο

Παραμυθοκουζίνα: Φτιάχνοντας ιστορίες και παραμύθια για παιδιά

Στον Παιδικό Σταθμό: La Petite Ecole - Το μικρό σχολείο Πλατεία Μανδηλαρά 5 & Παρθενώνος 1, Hράκλειο Αττικής, (τ.κ: 14121 Τηλ: 210 2710903)

Μέρες και ώρες:
Δευτέρα 11 Νοεμβρίου 18.30- 21.30
Δευτέρα 18 Νοεμβρίου 18.30- 21.30
Δευτέρα 25 Νοεμβρίου 18.30- 21.30
  
Εισηγητής: Κώστας Στοφόρος 




Σεμινάριο για παιδαγωγούς, ψυχολόγους, γονείς και υποψήφιους …παραμυθάδες


Πολλά είναι τα σεμινάρια τα οποία απευθύνονται σε ανθρώπους που θα ήθελαν να εκφράζονται καλύτερα με τον γραπτό λόγο ή να διδαχθούν τεχνικές για το πως μπορεί κανείς να γράψει ένα διήγημα, ένα μυθιστόρημα ή ένα ποίημα.

Το Σεμινάριο της Παραμυθοκουζίνας δεν απευθύνεται μόνο σε ανθρώπους που επιθυμούν να γράψουν τις δικές τους ιστορίες αλλά και σε όσους θέλουν να ανακαλύψουν απλούς τρόπους για να δημιουργήσουν παραμύθια –ακόμη και προφορικά:

-Για να λένε τα δικά τους παραμύθια στα παιδιά τους
-Για να επικοινωνήσουν μέσα από τα παραμύθια με τους μαθητές τους
-Για να μπορέσουν να προσεγγίσουν τα παιδιά μέσα από το παραμύθι και να τα βοηθήσουν να ξεπεράσουν προβλήματα που αντιμετωπίζουν
-Για να δημιουργήσουν –παίζοντας- ιστορίες μαζί με τα παιδιά

Επιπλέον μαθαίνουμε πως, χρησιμοποιώντας ζωγραφιές, ήχους, λέξεις, αντικείμενα, αλλά και τη Μαγική Τράπουλα των Παραμυθιών*, να βοηθήσουμε τα παιδιά να αποτυπώσουν τις ιδέες, τις σκέψεις και  τη φαντασία τους τόσο προφορικά, όσο και γραπτά (σε μεγαλύτερες ηλικίες) και να φτιάξουν τις δικές τους ιστορίες.
Ακόμη τα μαθαίνουμε να επικοινωνούν καλύτερα με τους συνομηλίκους τους, να εκφράζονται με πιο σωστό τρόπο και τους κεντρίζουμε το ενδιαφέρον για το διάβασμα.

Το Σεμινάριο της Παραμυθοκουζίνας κινείται συνεπώς και μπορεί να αξιοποιηθεί σε δυο επίπεδα:

1.Για να δημιουργήσουμε εμείς οι ίδιοι τις δικές μας ιστορίες –όποια κι αν είανι τα κίνητρά μας
2.Να μάθουμε πως μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά να φτιάξουν δικές τους ιστορίες και παραμύθια


Φτιάχνοντας ιστορίες για τα παιδιά

Οι ιστορίες που φτιάχνουμε για τα παιδιά, συχνά και με τη δική τους συμβολή, θεωρούνται εξαιρετικά σημαντικές και ωφέλιμες. Αν μπορούσαμε να συνοψίσουμε, θα λέγαμε:

ü      Το παιδί γίνεται καλύτερος ακροατής. Μαθαίνει να ακούει αλλά να μη δέχεται παθητικά τα όσα του λένε.
ü      Εξασκεί και τη δική του φαντασία και δημιουργικότητα.
ü      Οι ιστορίες αυτές μπορεί να έχουν ευεργετικά αποτελέσματα και στην ψυχολογία του. Ένα παραμύθι προσαρμοσμένο στο κάθε παιδί το βοηθά να ταυτιστεί με τους ήρωες και μέσα από αυτήν την ταύτιση να κατευνάσει ακόμη και τις ανησυχίες του, αλλά να βρει κι ένα κλειδί για να αντιμετωπίζει τα εμπόδια που του προκύπτουν.
ü      Μπορεί και η γλωσσική έκφραση να βελτιωθεί, παρακινώντας το παιδί να σου διηγηθεί πού βρισκόσασταν την προηγούμενη φορά, ώστε να πιάσετε και πάλι το νήμα της αφήγησης.
ü      Βελτίωση παρατηρείται και στην ικανότητα συγκέντρωσης.

Η δομή του Σεμιναρίου

Παρουσιάζουμε περιληπτικά τη δομή του σεμιναρίου:

Μάθημα 1ο

-σειρά βιωματικών ασκήσεων για την καλύτερη γνωριμία και συνεργασία της ομάδας.

-προσέγγιση του κόσμου των παραμυθιών (ανάλυση της δομής κ.α.)

-γνωριμία με τις «λειτουργίες» του παραμυθιού και τη Μαγική Τράπουλα
-στην κουζίνα του παραμυθά. Ποια είναι τα υλικά και πως «μαγειρεύονται»
-κάνουμε τα πρώτα βήματα στο χτίσιμο μιας ιστορίας

-κάθε μαθητής φτιάχνει μια δική του ιστορία αξιοποιώντας τη Μαγική Τράπουλα


Μάθημα 2ο

 -Χωρίζουμε την τάξη σε ομάδες και τους δίνουμε από μια τράπουλα. Ορίζουμε έναν υπεύθυνο για κάθε ομάδα.
-Συζητάμε στην τάξη και η κάθε ομάδα παρουσιάζει μια περίληψη της ιστορίας της. Γίνονται παρατηρήσεις για τη βελτίωση

-Αναθέτουμε στην κάθε ομάδα να μας παρουσιάσει την ιστορία της έτοιμη, με ενσωματωμένες τις παρατηρήσεις.

-Στη συνέχεια η κάθε ομάδα κάνει τις αναγκαίες διορθώσεις και εικονογραφεί την ιστορία της

Μάθημα 3ο
-Η τάξη φτιάχνει το δικό της παραμύθι.

-Συζητάμε όλοι μαζί και αποφασίζουμε ποιος θα είναι ο κεντρικός ήρωας του παραμυθιού, η πλοκή κ.α..

-Στη συνέχεια αρχίζουμε να ξεδιπλώνουμε το παραμύθι ακολουθώντας πιστά τη σειρά των τραπουλόχαρτων της Μαγικής Τράπουλας μέχρι το τελευταίο φύλο.

-Όταν το παραμύθι τελειώνει το διαβάζουμε όλοι μαζί και κάνουμε διορθώσεις όπου χρειαστεί.

-Δίνουμε τίτλο στο παραμύθι και φτιάχνουμε εξώφυλλο.


*Τι είναι η Μαγική Τράπουλα
Η Μαγική Τράπουλα είναι σχεδιασμένη από τον Κώστα Στοφόρο και εικονογραφημένη από τη Στεφανία Βελδεμίρη. Αποτελείται από 21 τραπουλόχαρτα που περιέχουν τις βασικές λειτουργίες του παραμυθιού.
Με αυτές τις κάρτες/ τραπουλόχαρτα όσοι συμμετέχουν (παιδιά ή ενήλικες) μπορούν να φτιάξουν το δικό τους παραμύθι/ ιστορία, να το παίξουν, να το εικονογραφήσουν.
Το συγκεκριμένο πρότζεκτ έχει δοκιμαστεί πολλές φορές με διαφορετικό κοινό και διαφορετική προσέγγιση.
Η μαγική τράπουλα βασίζεται στις λεγόμενες «λειτουργίες» των παραμυθιών. Οι λειτουργίες αυτές, σύμφωνα με έναν από τους σημαντικότερους μελετητές του παραμυθιού, τον Βλαντιμίρ Προπ, ο οποίος προσδιόρισε ότι είναι 31 στον αριθμό, υπάρχουν, πάνω- κάτω, σε όλα τα παραμύθια. Ο Τζιάνι Ροντάρι τις περιόρισε σε 21 και πρότεινε τη δημιουργία μιας τράπουλας.


Ο Ροντάρι λέει πως οι «λειτουργίες» είναι για το παραμύθι ότι οι νότες για τη μουσική. Όπως με τις 12 νότες μπορείς να φτιάξεις αναρίθμητες μελωδίες, έτσι και με τις «λειτουργίες» μπορείς να φτιάξεις αναρίθμητα παραμύθια…
Γιατί όμως να χρησιµοποιήσουµε ειδικά αυτή την τράπουλα κι όχι άλλες «τράπουλες» της φαντασίας, ή ένα σύνολο εικόνων που διαλέξαμε στην τύχη, ή μια σειρά από λέξεις του λεξικού;
«Μου φαίνεται πως είναι φανερό», απαντά ο Ροντάρι. «Κάθε χαρτί της τράπουλας δεν αντιπροσωπεύει µόνο τον εαυτό του, αλλά μια πλήρη «τομή» του κόσµου των παραµυθιών, ένα φτεροκόπηµα φανταστικών απόηχων, για παιδιά που έχουν κάπως εξοικειωθεί µε τα παραµύθια, τη γλώσσα τους, τα θέµατά τους… Οι «λειτουργίες» των παραµυθιών, κατά κάποιο τρόπο, βοηθούν το παιδί να γνωρίσει τον εαυτό του. Και είναι στη διάθεσή µας, έτοιµες, εγκυρότατες, εύκολες στη χρήση: θα µου φαινόταν άσκοπη σπατάλη να τις απορρίψουµε…»
Η Μαγική Τράπουλα, είναι ένα ακόμη μονοπάτι για να ταξιδέψει η φαντασία των παιδιών, αλλά και των … «μεγάλων» ώστε να βρουν και πάλι το παιδί που έχουν μέσα τους…

 

3 σχόλια:

  1. Φαντάζομαι όλοι οι συμμετέχοντες μετά το σεμινάριο θα χρειάζονται από μια τράπουλα για να ασχοληθούν με τα παιδιά τους τους μαθητές τους κλπ. Αυτή περιλαμβάνεται στο κόστος; Αν όχι, πως μπορούμε να την προμηθευτούμε και ποιο το κόστος της; Ευχαριστώ πολύ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν είναι απαραίτητο. Άλλωστε παρακινώ γενικά να φτιάξει ο καθένας μια δική του τράπουλα. Άλλωστε αυτή είναι μόνο μια από τις τεχνικές. Έχουμε πολλά ακόμη αν πούμε στο Σεμινάριο. Αν ενδιαφέρεστε μόνο για τη Μαγική Τράπουλα, επικοινωνείστε μαζί μου στο stoforos@yahoo.com

      Διαγραφή
    2. Καθώς μας το είπαν κι άλλοι πολλοί αποφασίσαμε σε όποιον συμμετέχει να κάνουμε δώρο τη Μαγική Τράπουλα!

      Διαγραφή