Παρασκευή, 28 Δεκεμβρίου 2012

Μαγική Τράπουλα και τοπική ιστορία




Η Μαγική Τράπουλα μπορεί να χρησιμοποιηθεί με την καθοδήγηση των ενηλίκων ώστε τα παιδιά να αποκτήσουν βιωματική γνώση για συγκεκριμένα θέματα. Ήδη έχει χρησιμοποιηθεί με επιτυχία στη δημιουργία παραμυθιών από τα ίδια τα παιδιά με σκοπό την εξοικείωση τους με τους κανόνες της σωστής διατροφής.
Επίσης έχουν δημιουργηθεί παραμύθια για τη ζωοφιλία, τους φόβους των παιδιών κ.α.

Ένα νέο πεδίο όπου σημειώνεται ήδη επιτυχία είναι η γνωριμία των παιδιών με  λογοτεχνικά κείμενα, θεατρικά έργα, αλλά και την τοπική ιστορία.

Με τη βοήθεια της Μαγικής Τράπουλας δημιουργήθηκαν παραμύθια με αφορμή π.χ. τη σκηνή της Οδύσσειας, όπου το πιστό σκυλί ο Άργος αναγνωρίζει τον Οδυσσέα και μετά ξεψυχά. Αντίστοιχη εργασία έγινε και πάνω στο ποίημα του Ζαχαρία Παπαντωνίου «Απολογία στα ζώα».
Με έμπνευση τα μνημεία –σύμβολα Αθήνας και Θεσσαλονίκης (Λευκό Πύργο και Ακρόπολη) δημιουργήθηκε το παραμύθι «Περιπέτεια στον Παρελθώνα».
Με αφορμή τους Αχαρνής του Αριστοφάνη δημιουργήθηκε το παραμύθι «Αχαρνής 2012» που συνδέει την αρχαία ιστορία με τη σημερινή εποχή, με επίκεντρο τις Αχαρνές.
Το Πάσχα του 2012, στο χωριό Καστέλλια συγκεντρωθήκαμε στο παλιό Δημοτικό Σχολείο και ο συγγραφέας Δημήτρης Χαλατσάς μίλησε στα παιδιά για την ιστορία του χωριού με απλά λόγια. Στη συνέχεια τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες, έφτιαξαν παραμύθια εμπνευσμένα από την ιστορία του χωριού και τα παρουσίασαν.
Το καλοκαίρι της ίδιας χρονιά, κάτω από την υπεραιωνόβια βελανιδιά του χωριού φτιάχτηκε ένα ακόμη παραμύθι βασισμένο σε μύθους γύρω από τα ιερά αυτά δέντρα.
Παραμύθια βασισμένα στον τόπο φτιάχτηκαν και στις βραδιές παραμυθιού που πραγματοποιήθηκαν στο Πόρτο Ράφτη από τον Ιούλιο μέχρι τον Σεπτέμβριο. 


Η μέθοδος που ακολουθείται είναι η εξής:

Διαβάζουμε το κείμενο, την περίληψη της ιστορίας ή το απόσπασμα στα παιδιά και στη συνέχεια μοιράζοντας τα χαρτιά της Μαγικής Τράπουλας φτιάχνουμε ένα παραμύθι εμπνευσμένο από τα όσα ακούσαμε.
Στην περίπτωση της τοπικής ιστορίας, έχουμε κάνει προεργασία (κατά προτίμηση με τη συνεργασία των παιδιών) και παρουσιάζουμε στη συνάντηση μας μια σύντομη αφήγηση της ιστορίας του τόπου που βρισκόμαστε. Τα παιδιά φτιάχνουν ένα –ή περισσότερα- παραμύθια που τοποθετούνται στο συγκεκριμένο χώρο, αξιοποιώντας τα όσα μάθαμε.

Για να κεντρίσουμε τη φαντασία μπορούμε  να διαβάσουμε αποσπάσματα από κείμενα για την περιοχή, να δείξουμε παλιές φωτογραφίες κλπ.

Στη συνέχεια τα παιδιά μπορούν να εικονογραφήσουν τα παραμύθια και να τα διαβάσουμε όλοι μαζί. Αυτό που θα επιλεγεί ως το καλύτερο μπορεί να γίνει ένα μικρό σκετς. Όλα μαζί, με την εικονογράφησή τους μπορούν να γίνουν βιβλιαράκι και να μοιραστούν στα παιδιά. 

Πρακτικά ζητήματα

-Φτιάχνουμε μια ομάδα εθελοντών που μαζί με τον εκπαιδευτή μοιράζονται την τράπουλα και κάθονται σε ημικύκλιο απέναντι από τα υπόλοιπα παιδιά. Ο εκπαιδευτής αναλαμβάνει να κρατάει σημειώσεις, να ελέγχει το χρόνο και να συντονίζει τη δημιουργία του παραμυθιού.

-Εναλλακτικά μπορούμε να χωρίσουμε τα παιδιά σε ομάδες και η καθεμία να φτιάξει το δικό της παραμύθι βασισμένο στην τοπική ιστορία.

-Θα χρειαστούμε μολύβια, χρώματα, γραφική ύλη, , χαρτί εκτύπωσης, υλικά βιβλιοδεσίας κλπ. Ακόμη θα πρέπει να διαθέτει ο χώρος σκάνερ, εκτυπωτή και κάποιο μηχάνημα ηχογράφησης (ακόμη κι ένα δημοσιογραφικό κασετόφωνο)

-Θα χρειαστεί να υπάρχει χώρος με τραπέζι (ή τραπέζια) και καρέκλες.



Κώστας Στοφόρος (6938713290) – stoforos@yahoo.com
Στεφανία Βελδεμίρη (6976432625) stefi.veldemiri@gmail.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου