Τρίτη 18 Οκτωβρίου 2016

Σεμινάριο δημιουργίας παραμυθιού



Φτιάχνοντας ιστορίες και παραμύθια μαζί με τα παιδιά
/Μαθαίνοντας την τοπική ιστορία μέσα από το παιχνίδι και τον μύθο


Κύκλος Σεμιναρίων/ βιωματικό εργαστήριο στο Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης
-Περιλαμβάνονται τρεις συναντήσεις, διάρκειας 2 ½ ωρών

-Θα πραγματοποιηθεί Τετάρτη (7.00-9.30 μμ) στις 30 Νοεμβρίου,  7 και 14 Δεκεμβρίου
-Απευθύνεται σε υποψήφιους παραμυθάδες, γονείς, φοιτητές και παιδαγωγούς, αλλά και σε όσους θέλουν να ανακαλύψουν τον μαγικό κόσμο των παραμυθιών.
-Μέσα από το βιωματικό εργαστήριο θα παρουσιαστεί αναλυτικά ο τρόπος με τον οποίο προσεγγίζεται η ιστορία με την αξιοποίηση του εκπαιδευτικού περιπάτου και του παραμυθιού.
-Τα παραμύθια των εκπαιδευόμενων που το επιθυμούν θα αναρτώνται στην ιστοσελίδα της Παραμυθοκουζίνας  http://paramithokouzina.blogspot.gr/  

Περιεχόμενο

1η Συνάντηση:  

-Βιωματικές ασκήσεις για την καλύτερη γνωριμία και συνεργασία της ομάδας.
-Προσέγγιση του κόσμου των παραμυθιών (ανάλυση της δομής κ.α.)
-Γνωριμία με τις «λειτουργίες» του παραμυθιού και τη Μαγική Τράπουλα
-Τεχνικές και παιχνίδια για να φτιάχνουμε παραμύθια με την ομάδα ή την τάξη
-Ο κάθε εκπαιδευόμενος αναλαμβάνει, να δημιουργήσει και να παρουσιάσει στην επόμενη συνάντηση τη δική του ιστορία, βασισμένη σε οδηγίες που θα του δοθούν

2η Συνάντηση: 

-Παρουσίαση και συζήτηση των παραμυθιών που δημιούργησαν οι εκπαιδευόμενοι
-Παρουσίαση της Μαγικής Τράπουλας της Μυθολογίας
-Πως μπορούμε με τη βοήθεια των παραμυθιών να γνωρίσουμε την τοπική ιστορία και τη μυθολογία
-Περπατάμε στην Πλάκα και συζητάμε για τον τρόπο που αξιοποιήθηκαν οι εκπαιδευτικοί περίπατοι στο βιβλίο «Ο Θεός Διόνυσος και οι Πειρατές», αλλά και πως μπορούν να αξιοποιηθούν με ομάδα παιδιών
-Οι εκπαιδευόμενοι δημιουργούν ιστορίες εμπνευσμένες από το περίπατο 

3η Συνάντηση: 

-Παρουσίαση και συζήτηση των παραμυθιών που δημιούργησαν οι εκπαιδευόμενοι
-Παρουσιάζουμε τον τρόπο, μέσα από παραδείγματα που μπορεί να δημιουργηθεί ένα παραμύθι μέσα από τη γνώση της τοπικής ιστορίας
-Χωρίζουμε την τάξη σε ομάδες. Η κάθε ομάδα αναλαμβάνει να δημιουργήσει το δικό της παραμύθι, εμπνευσμένο από την ιστορία ενός τόπου
-Στη συνέχεια συζητάμε για ιδέες και τρόπους που θα μπορούσαν να βελτιώσουν τη συγκεκριμένη διαδικασία

Κόστος συμμετοχής 50 ευρώ (μειωμένο 40 ευρώ)
Πληροφορίες
Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης
Τριπόδων 23, Πλάκα, Αθήνα
210 3250341/ info@ekedisy.gr

Η εμπειρία του Μουσείου Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης
Η εμπειρία της συνεργασίας με το Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης από τις αρχές του 2015 μέχρι σήμερα έδειξε ότι πράγματι τα παιδιά, αποκτώντας μια βιωματική σχέση με την ιστορία της πόλης, αντιμετώπισαν πια το μάθημα της ιστορίας με πιο θετικό τρόπο, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις τα ερεθίσματα που δόθηκαν ώθησαν σε περεταίρω έρευνα και εμπλούτισαν το σχολικό πρόγραμμα.
Στόχος του προγράμματος που απευθύνεται σε μαθητές όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης, με έμφαση στο νηπιαγωγείο, δημοτικό και γυμνάσιο, είναι η βιωματική γνώση της τοπικής ιστορίας μέσα από το παραμύθι.
Η διαδικασία σε απλή μορφή περιλαμβάνει έναν περίπατο –μια διαδρομή- σε σημεία ιστορικού ενδιαφέροντος και ξενάγηση που δεν ακολουθεί κάποιον τυπικό και «σοβαροφανή» τρόπο, αλλά είναι παιγνιώδης και υπηρετεί τη θέση ότι η γνώση μπορεί να είναι διασκεδαστική.
Οι μαθητές ξεναγούνται στην πόλη και στη συνέχεια δημιουργούν τις δικές τους ιστορίες και παραμύθια, εμπνευσμένα από τα όσα έμαθαν στον περίπατο τους.
Οι εκπαιδευτικοί προετοιμάζουν και δίνουν τη συνέχεια μετά την ολοκλήρωση του κάθε περιπάτου στην τάξη, μέσα από διάφορα πρότζεκτ.
Με την ολοκλήρωση του προγράμματος προτείνεται η έκδοση του υλικού που θα περιλαμβάνει τις ιστορίες και τα παραμύθια των παιδιών με εικονογράφηση από τα ίδια και με σύντομες ιστορικές πληροφορίες για κάθε πόλη/ περιοχή.

Ως εργαλείο χρησιμοποιείται η «Μαγική Τράπουλα των Παραμυθιών» με τη βοήθεια της οποίας τα παιδιά δημιουργούν ένα παραμύθι αξιοποιώντας τα όσα έμαθαν στον περίπατό τους.

Τα προγράμματα προσαρμόζονται ανάλογα με την ηλικιακή ομάδα.

Στον εκπαιδευτικό περίπατο λαμβάνεται υπόψη και η αντίστοιχη ιστορική περίοδος την οποία τα παιδιά διδάσκονται στο σχολείο ώστε να βοηθηθούν να αποκτήσουν μια βιωματική σχέση με το μάθημα της ιστορίας και να ανακαλύψουν την ιστορική συνέχεια και ό,τι έχει επιβιώσει ως τις μέρες μας.

Έχει διαπιστωθεί ότι τα παιδιά, μετά από τη συμμετοχή τους σε έναν τέτοιο περίπατο αρχίζουν να δείχνουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον για την ιστορία και επιστρέφοντας στη σχολική τάξη.

Για τα μικρότερα παιδιά είναι μια γνωριμία με έναν καινούργιο κόσμο και μια αφορμή για να ερευνήσουν περισσότερο. Άλλωστε οι περίπατοι αυτοί προσφέρουν ποικίλα ερεθίσματα που μπορούν να αξιοποιηθούν στη συνέχεια τόσο από τους γονείς, όσο και από τους παιδαγωγούς.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου