Τετάρτη 27 Μαΐου 2020

Ο Ψηφιακός περίπατος στις εκκλησίες της Πλάκας κι η επέτειος της δολοφονίας του Οδυσσέα Ανδρούτσου


Μεταμόρφωση Σωτήρας Πλάκας

Ο ψηφιακός μας περίπατος στις εκκλησίες της Πλάκας θα πραγματοποιηθεί την 1η Ιουνίου στις 6.30 το απόγευμα. Τον διοργανώνει το Greek Cultural Institute και μπορείτε να συμμετέχετε σε όποιο μέρος του πλανήτη και αν βρίσκεστε

Δευτέρα 1 Ιουνίου 18:30, Ανακαλύπτοντας τις εκκλησίες της Πλάκας

Ποια εκκλησία συνδέεται με τον Αθανάσιο Διάκο;

Πού βρίσκεται η πιο ιστορική καμπάνα της Αθήνας;

Ποιο Μοναστήρι συνέβαλε στο Κίνημα του Φιλελληνισμού;

Ποια εκκλησία ήταν πηγή έμπνευσης για τον Άγγελο Τερζάκη;

Σε ποια εκκλησία μπορεί να δει κανείς την πιο εκπληκτική έκθεση γλυπτικής;

Ποιος χώρος συνδέεται με το Πάσχα και το Άγιο Φως;

Ποιες είναι οι νησιώτικες εκκλησίες της Αθήνας;

Ένα ταξίδι νοσταλγικό γνωριμίας της Πλάκας μέσα από τις εκκλησίες της. Ιστορίες, μύθοι και αλήθειες θα ξετυλιχτούν μέσα από την περιήγηση.


Ο Οδυσσέας Ανδρούτσος

Η δολοφονία του Οδυσσέα ΑνδρούτσουΜια από τις εκκλησίες που θα επισκεφθούμε συνδέεται με μια από τις πιο μελανές σελίδες της ελληνικής Ιστορίας:

Τη δολοφονία του Οδυσσέα Ανδρούτσου, της οποίας η θλιβερή επέτειος είναι αυτή την εβδομάδα…
Ήταν η νύχτα της 4ης προς την 5η Ιουνίου, όταν οι δολοφόνοι, με εντολή του Γκούρα μπήκαν στο κελί του, τον βασάνισαν άγρια και τον σκότωσαν. Στη συνέχεια τον έριξαν από την Ακρόπολη και ισχυρίστηκαν ότι σκοτώθηκε στην προσπάθειά του να αποδράσει…

Σήμερα -και συχνά δικαίως πολλοί κατηγορούν τα μέσα ενημέρωσης για παραπληροφόρηση. Δυστυχώς η «δημοσιογραφία» αυτού του είδους έχει βαθιές ρίζες:

Στο φύλλο της 6ης Ιούνη 1925 η «Εφημερίς των Αθηνών», που τυπωνόταν στην Αίγινα, αφιέρωσε στον θάντο του μεγάλου οπλαρχηγού, του ήρωα της Γραβιάς, μόλις μια πρόταση: «Σήμερον ετελείωσε το δρόμο της ζωής του ο Οδυσσεύς Ανδρούτσος».

Τα χειρότερα όμως ήρθαν τρεις μέρες αργότερα.

Η ίδια εφημερίδα, προφανώς κατ’ εντολήν παραπληροφορεί με τον χειρότερο τρόπο: « (ο θάνατος) του περιβόητου εις την ιστορίαν Οδυσσέως Ανδρίτσου, ακολούθησε τρόπω τοιώδε: αυτός είχε προβλέψει με τη φυσικήν του πανουργίαν δύο τριχιαίς, αι οποίαις φαίνεται ότι ήταν από τα γαϊδούρια οπού ανέβαιναν εις το κάστρον, παλαιαίς κατά κακήν του τύχην και αδύναταις.
Περί τας 5 ώρας της νυκτός της 4 Ιουνίου, ενώ δύο στρατιώται που τον εφύλαττον, ήσαν εις το πρωτοΰπνι, κρεμιέται με τη μίαν από ψηλά του Πύργου - Γουλέ - έχοντας ζωσμένην και την άλλην εις την μέση του, διά να χρησιμεύση ακολούθως να κατέβη και από τα τείχη του Κάστρου και να φύγη, όπου αυτός ήξευρε. Αλλά η θεία δίκη, προλαμβάνουσα, φαίνεται, τους ολεθρίους σκοπούς του ανθρώπου τούτου διά την Πατρίδα ωκονόμησε προτού να φτάση ακόμη εις τα μέσα του Πύργου καταβαίνοντας και σπα η τριχιά εκείνη, και πίπτει ο άθλιος εις το λιθόστρωτον έδαφος της Απτέρου Νίκης, θύμα ελεεινόν της κακοβουλίας και πανουργίας του» (Σόλωνος Γρηγοριάδη: «Οδυσσέας Ανδρούτσος», στη σειρά «Αφορισμένοι από το κατεστημένο», εκδόσεις «Μπούζας», τόμος 5ος, σελ. 341-342/ αναδημοσίευση από σχετικό άρθρο του Γιώργου Πετρόπουλου στον «Ριζοσπάστη», 11/6/2006)

Οι δολοφόνοι και οι εντολείς τους επιστράτευσαν και την …επιστήμη. Τα περί «πτώσεως» επιβεβαίωσε ιατροδικαστική έκθεση του Ιταλού ιατροδικαστή Βιτάλι

Η αλήθεια θα περάσουν δεκαετίες για να αποκαλυφθεί.

Ο Ανδρούτσος θάβεται έξω από τον ναό των Αγίων Ασωμάτων και θεωρείται προδότης.
Η αποκατάσταση του θα γίνει 40 ολόκληρα χρόνια μετά τον θάνατό του, όταν μετά από τελετή στη Μητρόπολη θα μεταφερθούν τα οστά του στο Α Νεκροταφείο…

Για να μάθουν οι Έλληνες τις ακριβείς συνθήκες θανάτους πέρασαν κι άλλες δεκαετίες!
Ένας αυτόπτης μάρτυρας της δολοφονίας του Ανδρούτσου, ο Κώστας Καλατζής τις αφηγήθηκε πολλά χρόνια αργότερα σε έναν δικηγόρο από τη Λειβαδιά κι εκείνος δημοσίευσε αυτή την εξομολόγηση στην εφημερίδα «Καιροί» στις 25 Δεκεμβρίου του 1898…

«…Από καιρό τον είχαν φυλακίσει στη μεγάλη κούλια της Ακρόπολης, ου είχαν βάλει στα χέρια και στα πόδια σίδερα με μπάλες βαριές. Φαγητό δεν του έδιναν ταχτικά, ούτε καλή τροφή, ούτε στρώμα. Όταν εγώ τον είδα στη φυλακή ήταν ανάλαγος, λερωμένος, κουρελιασμένο; με ένα κοντοκάπι και με τον ιστορικό του καλογηρόσκουφον λιγδωμένον από λέρα…

…Επειδή ήταν πυκνό σκοτάδι μπόρεσα να πλησιάσω αρκετά και άκουσα τον κρότο από τα κλειδιά της φυλακής. Την άνοιξαν και μπήκαν οι τρεις τους στον πύργο, ο σκοπός στέκονταν στη μισάνοιχτη πόρτα της φυλακής. Άμα μπήκαν μέσα ακούστηκαν οι κρότοι από τις αλυσίδες του στρατηγού επειδή αυτός από την ξαφνική τους παρουσία θα σηκώθηκε. Τον άκουσα να τους λέει: «—Ωρέ ξέρω καλά ποιός σας έστειλε εσάς εδώ και γιατί ήρθατε τέτοια ώρα εδώ μέσα. Δε με λύνετε τόνα μου χέρι να σας δείξω ποιός είμαι και πώς με λένε. Αυτές εδώ τις σαπιοκοιλιές δεν τις συνερίζομαι μα εσύ μωρέ Γιάννη ίΜαμούρη) γιατί ;». Και ενώ έλεγε αυτά καθώς κατάλαβα από την ταραχή που επακολούθησε αμέσως επιτέθηκαν κατά του φυλακισμένου. Άκουσα το βόγγημα τους αναστεναγμούς και μούγκρισμα του λιονταριού εκείνου και ραγίζονταν η καρδιά μου. Μετά από αυτά άκρα ησυχία….
…τους είδα να γυρίζουν στην κούλια απ’ όπου πήραν κάποιο βαρύ πράμα και το πήγαν μαζί με δυσκολία στο μέρος που είχα ακούσει τον κρότο. Εκεί κάτι έκαναν και μετά απο λίγο ακόυσα χτύπο πέτρας, όπως χτυπάει η μία πέτρα πάνω στην άλλη. Αμέσως μετά από τούτο αυτοί μεν έγιναν άφαντοι, εγώ δε σιγά-σιγά πήγα στο κατάλυμά μου. Το πρωί άμα σηκώθηκα έμαθα ό,τι είχε διαδοθεί παντού, ότι δηλαδή ο Οδυσσέας προσπάθησε να δραπετεύσει και ενώ κατέβαινε το τείχος της Ακρόπολης δεμένος με ένα σκοινί, κόπηκε το σκοινί και σκοτώθηκε…» (Από το βιβλίο της Αιμιλίας Λ. Γιαννακούρου-Χατζημανόλη Η ΛΙΒΑΔΕΙΑ ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΜΕΣΑΙΩΝΑ εκδ. Δ. Γκαντήραγα (τυπογρ.), Αθήνα)

 Ο Φωτάκος (Φώτιος Χρυσανθόπουλος) στα «Απομνημονεύματα περί της Ελληνικής Επαναστάσεως αναφέρει τα όσα συζητήθηκαν ανάμεσα στον Ανδρούτσο και στον Κολοκοτρώνη σε ένα γεύμα τους στην Τριπολιτσά τον Φλεβάρη του 1823, σχετικά με τους κοτσαμπάσηδες:
«Αφού δε έμειναν μόνοι, έγεινεν η ακόλουθος ομιλία μεταξύ του Οδυσσέως και του Κολοκοτρώνη. Εγώ δε ενθυμούμαι αυτολεξεί τους λόγους τους οποίους αντήλλαξαν.
Ο Οδυσσεύς είπεν "ότι καθώς μας κάμνουν τώρα οι κοτζαμπάσηδες, όπου εμείς είμεθα δυνατοί και έχομεν και τα άρματα εις τας χείρας μας, αύριον θα μας σύρουν εις τη φούρκαν". Ο Κολοκοτρώνης του απεκρίθη: "Αϊ! Και συ, όλο μ' αυτούς έχεις να κάμης. Αφησέ τους και λησμονιούνται μοναχοί τους". "Καλά, είπεν ο Οδυσσεύς, εσένα θα πρωτοσκοτώσουν, και όχι με την αλήθεια, αλλά με ψέματα θα σου πλέξουν το σχοινί της φούρκας". Ο Κολοκοτρώνης είπεν "ό,τι διάβολο θέλουν ας κάμουν, εγώ δε μαγαρίζω τα χέρια μου εις αυτούς"»…
Δεν φανταζόταν πως ήταν ο ίδιος που θα πρωτοσκοτωνόταν ενώ ο Κολοκοτρώνης δέχθηκε κάθε είδους διώξεις…

Κόστος Συμμετοχής:
Συμμετοχή σε μια μεμονωμένη διαδικτυακή περιήγηση: 8€
Πακέτο συμμετοχής και στις 4 περιηγήσεις: 28€
Διάρκεια 2 ώρες
Πληροφορίες/Κρατήσεις: 2103250341, 6934276040 info@ekedisy.gr
Μπορείτε επίσης να κάνετε κράτηση θέσης μέσω της φόρμας συμμετοχής που θα βρείτε εδώ
Η πληρωμή γίνεται μέσω τραπεζικής κατάθεσης ή με χρεωστική κάρτα/paypal
Αν κάποιος από εσάς έχει καταβάλει τη συμμετοχή και δεν μπορέσει για οποιοδήποτε λόγο να το παρακολουθήσει θα του στείλουμε την περιήγηση βιντεοσκοπημένη.
Οι διαδικτυακές περιηγήσεις γίνονται μέσω πλατφόρμας τηλεδιάσκεψης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου